A je to tady, opět se zdražuje poštovné a balné. Před pár lety jsem dostala od jedné "potenciální" zákaznice zprávu, že kdybych neměla tak drahé poštovné, tak by si určitě nakoupila. Odpověděla jsem ji, že ceny jsou podle ceníků jednotlivých doručovacích společností, ale že tu je možnost osobního předání v Praze a v Liberci a že nad určitou částku objednávky je poštovné zdarma (resp. jej platím já, protože ani doručovací služby nic nedávají zadarmo). No... už se neozvala... asi čekala jinou odpověď.
Tentokrát 1.2.2025 zdražuje Česká pošta o 5 Kč a 20.2. zdražuje Zásilkovna o 10 Kč.
Jaké jsou nejčastější varianty pro poštovné a balné?
V článcích o cenotvorbě se často uvádí, že zákazník je velmi citlivý na cenu poštovného. Určitě na tom něco bude, ale vždy je nutné se koukat i na cenu samotného produktu. Protože ne vždy nižší poštovné znamená výhodnější nákup.
A jaké jsou nejčastější varianty?
1. Poštovné je nízké díky smlouvě s doručovací společností
Toto je velmi časté u velkých e-shopů, které denně posílají desítky zásilek. Čím víc je e-shop zajímavý pro doručovací společnost, tím má lepší pozici při uzavírání smluv a dosáhne tak na lepší ceny. Často jsou tam však i další podmínky, jako třeba když se nesplní minimální počet za měsíc, tak se platí smluvní pokuta či e-shop může přijít o výhodnou smlouvu.
2. Poštovné je z části zahrnuto v ceně produktu
Další možností je část poštovného zahrnout do ceny produktu. Tím se ovšem zvýší cena produktu a to může být negativně vnímáno zákazníkem, přestože bude nižší poštovné než u konkurence.
Jenže jak rozumně poštovné rozpočítat? Přeci jen nemáme křišťálovou kouli, abychom věděli, jaké kombinace si zákazník objedná. Pokud si objedná jen jeden produkt, ale poštovné bude rozpočítáno pro minimální objednávku 3 produktů, tak bude e-shop poštovné dotovat ze svého. To může být cesta do červených čísel a může pak e-shop zkrachovat.
A nebo rovnou část poštovného dotuje ze svého. Ale pokud nemá dostatečně vysokou marži, tak takový způsob není dlouhodobě udržitelný.
3. Poštovné je dle oficiální ceníku doručovací společnosti
Tato varianta je optimální pro malé a střední e-shopy. A je podle mě i pro zákazníky (pokud e-shop nemá uzavřené smlouvy s lepšími podmínkami). Protože v případě druhé varianty při velké objednávce by zákazník nakonec přeplatil poštovné výrazně víc. Při této variantě je jedno, jestli je v objednávce jeden produkt nebo jich je deset.
Částka poštovného se do ceny produktu nijak nepromítá a je účtováno dle ceníku doručovací společnosti za zásilku. Bohužel právě zde může e-shop narazit na tu "citlivost" zákazníka vůči ceně poštovného.
A jak je to s poštovným u mě na e-shopu?
Varianta č. 1 u mě vůbec nepřipadá v úvahu, protože s mými v průměru 5-6 objednávkami za měsíc jsem pro doručovací společnosti absolutně nezajímavá. Pro mě tedy platí oficiální ceník.
O variantě č. 2 jsem chvíli přemýšlela, ale prostě nejsem schopná předvídat rozsah objednávek a byl by to tak velký risk, že svou tvorbu a e-shop pohřbím.
Tudíž jsem se rozhodla pro variantu č. 3, protože mi to přijde jako nejférovější pro všechny zúčastněné strany.
A proč jsem napsala tento článek?
Krátce poté, co Zásilkovna oznámila zdražení služby, tak se objevil na jednom z medií článek. Ten byl však napsán tak, že buď autor vůbec nechápe ceník Zásilkovny, nebo bylo jeho cílem vyvolat nenávistnou diskuzi pod článkem. Autor totiž uvedl pouze jednu složku ze tří, ze kterých se skládá cena Zásilkovny. Tudíž pod článek se rozběhla diskuze, kde se lidé podivovali, že e-shopům platí výrazně víc, než kolik je uvedeno v článku. Ač někteří z diskutujících upozorňovali na neúplnost sdělení, tak jim nebylo nasloucháno.
Vzhledem k tomu, že po zdražení už poštovné a balné atakuje 100 Kč a může to vyvolat u zákazníků vyvolat mylné myšlenky, rozhodla jsem se napsat tento článek a rozepsat kalkulaci poštovného a balného.
Doprava (včetně balného) na e-shopu capimizuhiki.cz
Základní složka je dle oficiálního ceníku. K tomu se přičítají částečně náklady na balné.
Balíkovna
U Balíkovny jsem registrovaná a tudíž posílám za 69 Kč. Cena za poštovné a balné na e-shopu je 80 Kč.
Na balné zbývá 11 Kč, z toho krabice či bublinková obálka stojí 7 Kč. Zbývají 4 Kč na hedvábný papír, nálepky, čas na zabalení (5-10 minut), následně vyplnění údajů u doručovací služby, tisk štítku, vystřižení a nalepení štítku. A pak odnesení na pobočku pošty.
Česká pošta - doporučená zásilka
Tady došlo 1.2.2025 ke zdražení v průměru o 5 Kč (cena se totiž odvíjí od váhy zásilky). Doporučená zásilka poslaná ekonomicky stojí cca 86 Kč, zásilka zaslaná prioritně 91 Kč. Cena za poštovné a balné na e-shopu je 95 Kč pro ekonomické zaslání a 100 Kč pro prioritní.
Na balné tedy zbývá 9 Kč, z toho krabice či bublinková obálka stojí 7 Kč. Zbývají 2 Kč na hedvábný papír, nálepky, čas na zabalení (5-10 minut), následně napsání adresy. A pak odnesení na pobočku pošty.
Zásilkovna
Zásilkovna má nejkomplikovanější výpočet za službu. Základ stojí 72 Kč bez DPH (do 20.2.2025 to je 64 Kč bez DPH), k tomu se připočítává mýtný poplatek a palivový přípatek, též bez DPH. Výsledkem je pak cca 95 Kč včetně DPH (do 20.2.2025 je částka 85 Kč). Cena za poštovné a balné na e-shopu tak je 105 Kč (do 20.2.2025 je částka 95 Kč).
Na balné tedy zbývá cca 10 Kč, z toho krabice či bublinková obálka stojí 7 Kč. Zbývají 3 Kč na hedvábný papír, nálepky, čas na zabalení (5-10 minut), následně vyplnění údajů u doručovací služby, tisk štítku, vystřižení a nalepení štítku. A pak odnesení na podací místo.
Pár slov závěrem
Doufám, že si nemyslíte, že si tímto článkem chci nějak stěžovat. Možná nebudete věřit, ale když mi přijde objednávka, tak skáču radostí až do stropu. Za každou objednávku jsem strašně vděčná a jejich balení si s radostí užívám.
Jen po přečtení toho článku a hlavně komentářích jsem měla nepříjemný pocit a potřebu ukázat, proč je poštovné a balné tak vysoké.